Megkezdődtek a 43-ast érintő közlekedésbiztonsági beruházások
Novemberben már jelzőlámpa segíti a gyalogosokat Apátfalván
2007-ben nyert Apátfalva a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által az egy és kétszámjegyű főutak átkelési szakaszain közlekedésbiztonsági fejlesztéseire kiírt pályázaton. A közel 12 millió forintos fejlesztés kivitelezési szakaszba érkezett, a 43-as főközlekedési úton először Apátfalván.
2006-tól, Románia és Bulgária Európai Unióhoz történő csatlakozása óta ugrásszerűen, drasztikusan megnőtt a 43-as főút forgalma. Ez lehetetlen helyzetbe hozta a főút által kettészelt településeket Szegedtől Nagylakig. A rendkívül magas forgalom, köztük a napi kétezer kamion szinte elviselhetetlenné tette az út két oldalán élő mintegy 50000 ember mindennapi életét. Az úton való átkelés, felhajtás, lehajtás életveszélyessé vált, a főút menti házak kritikus zaj, rezgés, porszennyezésnek vannak kitéve, jelentősen rontva ezzel az itt élők életminőségét.
A forgalom lassítására, a balesetveszély elhárítására Apátfalván több intézkedést vezettek be 2007-ben, melynek során radaros sebességmérő, kommunikációs eszközt telepítettek a 43-as Makó felőli bevezető szakaszán, és a forgalombiztonsági szempontból legkritikusabb szakaszon polgárőrök segítették az átkelésben a gyalogosokat. Emellett a 43-as Főközlekedési Út Területfejlesztési Önkormányzati Társulás képviseletében Apátfalva Község polgármestere, Varga Péter és Dr. Buzás Péter, a térség országgyűlési képviselője folyamatosan igyekezett a figyelem középpontjában tartani az út okozta problémákat, ezzel megoldásra ösztönözni a döntéshozókat, az állami közút kezelőjét. Ennek eredményeként a Közlekedési tárca 2007-ben megnyitott egy 500 milliós pályázati alapot, melyre a 43-as menti települések szinte kivétel nélkül pályáztak – sikeresen.
Apátfalván két új forgalombiztonsági berendezéssel biztosított gyalogátkelőhely, valamint egy nyomógombos jelzőlámpával biztosított gyalogos-átkelőhely fejlesztése, kivitelezési munkálatai kezdődtek meg a múlt héten a járdakapcsolat kiépítésével. A munkálatokat végző vállalkozás szerint novemberben már üzembe helyezik az apátfalvi berendezéseket.
Ezzel azonban véglegesen nem oldódnak meg Apátfalva 43-as főút okozta problémái, hiszen az M43-as Makóig történő elkészültével Apátfalva, Magyarcsanád, Nagylak közlekedésbiztonsági helyzete még súlyosabbá válik. Ezért a belterületi kerékpárút megvalósítása után Apátfalva tovább pályázik Makóval közösen külterületi kerékpárút megvalósítására, valamint felújítja, ezáltal biztonságosabbá teszi a 43-as mentén lévő összesen 6 buszmegállót is 2009-ben.
Apátfalva, 2008. október 27.
Varga Péter
Utolsó kommentek